El penúltim dia a classe vam parlar de les intel·ligències múltiples i vam realitzar un exercici pensant com es podrien treballar a l'aula. Buscant per Internet he trobat aquest quadre on fa un petit resum de quines capacitats té cada alumne segons la intel·ligència, com pensa aquesta alumne, què li agrada, activitats per fer segons la intel·ligència i quin material es necessita. Aquest quadre m’ha semblat interessant perquè penso que explica d’una forma molt resumida i clara aquests continguts. A més, també ens pot donar idees per saber quines activitats podem fer segons la intel·ligència que es vulgui treballar.
A continuacó del quadre, hi ha uns indicadors per avaluar aquestes compatències. Penso que són unes estratègies vàlides i útils per identificar cada alumne quina o quines intel·ligències domina més.
INTEL·LIGÈNCIA | PENSEN | ELS AGRADA | ACTIVITATS A FER | MATERIALS A UTILITZAR |
LÒGICOMATEMÀTICA Sensibilitat als patrons lògics o numèric. Capacitat per a mantenir llargues cadenes de raonament. | Raonant | Calcular, utilitzar el raonament, preguntar, resoldre enigmes lògics, experimentar, etc. | Càlculs mentals, jocs amb números, problemes d’ingeni, resolució de problemes, etc. | Jocs matemàtics, materials manipulables, calculadores, etc. |
MUSICAL Capacita de produir i apreciar ritmes, tons i timbres; valoració de les formes d’expressió musical. | Mitjançant ritmes i melodies | Expressar-se amb ritmes i melodies, cantar, xiular, entonar melodies, portar el ritme amb els peus o les mans, escoltar, etc. | Assistir a concerts, Tocar instruments musicals, cantar acompanyats, escoltar música, etc. | Instruments musicals, cintes de música, CD, gravadores, etc. |
CINÈTICOCORPORAL Capacitat de controlar els moviments corporals i de manipular objectes amb habilitat. | Mitjançant sensacions somàtiques. | Utilitzar les sensacions corporals, córrer, ballar, saltar, tocar, gesticular, construir, etc. | Jocs de rol, esports i jocs físics, experiències tàctils, manuals, teatre dansa, moviment, exercicis de relaxació, etc. | Equipament esportiu, materials i experiències tàctils, estris per a construir, argila, fang, etc. |
LINGÜÍSTICA Capacitat de processar amb rapidesa missatges lingüístics, ordenar paraules i donar sentit esplèndid als missatges. | En paraules. | Llegir, escriure, explicar històries, els jocs de paraules Pensar amb paraules, etc. | Jocs de paraules, narració de contes, lectures orals, fer diàlegs escriure diaris, escriure històries, fer debats, etc. | Llibres, màquines d’escriure, ordinadors, gravadores, etc. |
VISUALESPACIAL Capacitat de percebre amb precisió el món visual-espacial i d’introduir canvis en les percepcions inicials. | En imatges. | Pensar en imatges, dibuixar, dissenyar, visualitzar, guixar, etc | Vídeo, activitats artístiques, jocs d’imaginació, pel·lícules, diapositives, il·lustracions, etc. | Materials d’art, gràfics, mapes, càmeres fotogràfiques, biblioteca d’imatges, vídeo, diapositives, etc. |
NATURALISTA Atracció i sensibilitat pel món natural. Capacitat d’identificació del llenguatge natural. Capacitat per a descriure les relacions entre les diferents espècies. | Mitjançant la natura i les formes naturals. | Utilitzar el raonament inductiu-deductiu per a experimentar, manipular, investigar, jugar amb mascotes, la jardineria, criar animals, cuidar plantes, etc. | Experiments i anàlisi d’investigacions, tasques que exigeixin observar, tenir accés a la natura, oportunitats per a relacionar-se amb els animals, etc. | Instruments per a investigar ( lupa, microscopi, binocles, etc)objectes del món natural per a observar i analitzar, etc |
INTRAPERSONAL Capacitat d’autoestima i automotivació. Accés a la pròpia vida interior i capacitat de distingir les emocions; consciència dels punts forts i dèbils propis. | En relació a les seves necessitats, sentiments i objectius. | L’autorreflexió, fixar-se unes fites, meditar, somniar, planificar, etc. | Instrucció individualitzada, aprenentatge metacognitiu, activitats d’autoestima, projectes propis, decisions, etc. | Redacció de diaris i projectes individuals, llocs secrets, soledat, etc. |
INTERPERSONAL Capacitat de percebre i comprendre a les altres persones. Discernir i respondre adequadament als estats d’ànim, els temperaments, les motivacions i els desitjos dels demés. | Transmeten idees a altres persones. | Intercanviar idees amb els altres, dirigir, organitzar, relacionar-se, liderar, manipular, mediar, assistir a festes, etc. | Aprenentatge cooperatiu, tutoria d’iguals, participació en activitats de la comunitat, etc. | Jocs de taula, materials i vestuari pel teatre i la dramatització, jocs en grup, clubs, etc. |
DESCRIPCIÓ DE LES IM DELS ALUMNES.
T. Armstrong (2000), ens anomena unes maneres d’obtenir informació per avaluar les intel·ligències múltiples dels nostres alumnes:
1. L’observació: una bona manera de poder identificar les intel·ligències més desenvolupades dels alumnes consisteix en observar com es porten a la classes. Un alumne molt lingüístic parlarà quan no li toca,; el cinètico-corporal no pararà de moure’s. Un altre indicador de les inclinacions dels alumnes a través de l’observació és saber què fan quan ningú els diu què han de fer; o bé, si poden elegir entre vàries activitats, quines escolliran.
2. Llistes de control: tots els professors haurien de tenir un diari per anotar les diferents observacions del alumnes.
3. Elaboració de documents: es poden realitzar amb una càmera fotogràfica per a poder fotografiar als alumnes en moments en què demostrin les seves IM. Als alumnes els agrada molt veure’s en fotografies fent diferents activitats.
4. Revisió dels informes escolars: es poden revisar les notes dels diferents cursos, de matemàtiques, llengua, naturals, etc; així podria ser una prova d’inclinació cap a alguna intel·ligència.
5. Parlar amb els altres professors: es pot aconseguir informació mitjançant els professors especialistes que treballen més específicament amb una o dues intel·ligències.
6. Parlar amb els pares: són els que han vist créixer i aprendre en un ampli ventall de circumstàncies que abracen les vuit intel·ligències.
7. Preguntar als alumnes: són els més experts sobre la seva pròpia manera d’aprendre.
8. Organitzar activitats especials: utilitzant les IM habitualment a l’aula, es tindran nombroses oportunitats d’avaluar mitjançant les intel·ligències.
Espero que l'última aportació us sigui d'aprofit!! Ara toca estudiar i que tinguem sort amb els exàmens!! :)
M'agada aquest recuadre que has posat Roser! Resumeix molt bé el que hem treballat a classe.
ResponderEliminarMiriam
Bona recerca, Roser!
ResponderEliminar