domingo, 16 de enero de 2011

INTEL·LIGÈNCIES MÜLTIPLES A L'AULA

 El penúltim dia a classe vam parlar de les intel·ligències múltiples i vam realitzar un exercici pensant com es podrien treballar a l'aula. Buscant per Internet he trobat aquest quadre on fa un petit resum de quines capacitats té cada alumne segons la intel·ligència, com pensa aquesta alumne, què li agrada, activitats per fer segons la intel·ligència i quin material es necessita. Aquest quadre m’ha semblat interessant perquè penso que explica d’una forma molt resumida i clara aquests continguts. A més, també ens pot donar idees per saber quines activitats podem fer segons la intel·ligència que es vulgui treballar. 

A continuacó del quadre, hi ha uns indicadors per avaluar aquestes compatències. Penso que són unes estratègies vàlides i útils per identificar cada alumne quina o quines intel·ligències domina més. 


INTEL·LIGÈNCIA
PENSEN
ELS AGRADA
ACTIVITATS
A FER
MATERIALS A
UTILITZAR
LÒGICOMATEMÀTICA
Sensibilitat als patrons
lògics o numèric.
Capacitat per a mantenir
llargues cadenes de
raonament.
Raonant
Calcular, utilitzar el
raonament,
preguntar, resoldre
enigmes lògics,
experimentar, etc.
Càlculs mentals,
jocs amb números,
problemes d’ingeni,
resolució de
problemes, etc.
Jocs matemàtics,
materials
manipulables,
calculadores, etc.
MUSICAL
Capacita de produir i
apreciar ritmes, tons i
timbres; valoració de les
formes d’expressió
musical.
Mitjançant
ritmes i
melodies
Expressar-se amb
ritmes i melodies,
cantar, xiular,
entonar melodies,
portar el ritme amb
els peus o les mans,
escoltar, etc.
Assistir a concerts,
Tocar instruments
musicals, cantar
acompanyats,
escoltar música, etc.
Instruments musicals,
cintes de música, CD,
gravadores, etc.
CINÈTICOCORPORAL
Capacitat de controlar els
moviments corporals i de
manipular objectes amb
habilitat.
Mitjançant
sensacions
somàtiques.
Utilitzar les
sensacions
corporals, córrer,
ballar, saltar, tocar,
gesticular,
construir, etc.
Jocs de rol, esports i
jocs físics,
experiències tàctils,
manuals, teatre
dansa, moviment,
exercicis de
relaxació, etc.
Equipament esportiu,
materials i
experiències tàctils,
estris per a construir,
argila, fang, etc.
LINGÜÍSTICA
Capacitat de processar
amb rapidesa missatges
lingüístics, ordenar
paraules i donar sentit
esplèndid als missatges.
En paraules.
Llegir, escriure,
explicar històries,
els jocs de paraules
Pensar amb
paraules, etc.
Jocs de paraules,
narració de contes,
lectures orals, fer
diàlegs escriure
diaris, escriure
històries, fer debats,
etc.
Llibres, màquines
d’escriure,
ordinadors,
gravadores, etc.
VISUALESPACIAL
Capacitat de percebre
amb precisió el món
visual-espacial i
d’introduir canvis en les
percepcions inicials.
En imatges.
Pensar en imatges,
dibuixar, dissenyar,
visualitzar, guixar,
etc
Vídeo, activitats
artístiques, jocs
d’imaginació,
pel·lícules,
diapositives,
il·lustracions, etc.
Materials d’art,
gràfics, mapes,
càmeres
fotogràfiques,
biblioteca d’imatges,
vídeo, diapositives,
etc.
NATURALISTA
Atracció i sensibilitat pel
món natural. Capacitat
d’identificació del
llenguatge natural.
Capacitat per a descriure
les relacions entre les
diferents espècies.
Mitjançant la
natura i les
formes
naturals.
Utilitzar el
raonament
inductiu-deductiu
per a experimentar,
manipular,
investigar, jugar
amb mascotes, la
jardineria, criar
animals, cuidar
plantes, etc.
Experiments i
anàlisi
d’investigacions,
tasques que
exigeixin observar,
tenir accés a la
natura, oportunitats
per a relacionar-se
amb els animals,
etc.
Instruments per a
investigar ( lupa,
microscopi, binocles,
etc)objectes del món
natural per a observar
i analitzar, etc
INTRAPERSONAL
Capacitat d’autoestima i
automotivació. Accés a la
pròpia vida interior i
capacitat de distingir les
emocions; consciència
dels punts forts i dèbils
propis.
En relació a
les seves
necessitats,
sentiments i
objectius.
L’autorreflexió,
fixar-se unes fites,
meditar, somniar,
planificar, etc.
Instrucció
individualitzada,
aprenentatge
metacognitiu,
activitats
d’autoestima,
projectes propis,
decisions, etc.
Redacció de diaris i
projectes individuals,
llocs secrets, soledat,
etc.
INTERPERSONAL
Capacitat de percebre i
comprendre a les altres
persones. Discernir i
respondre adequadament
als estats d’ànim, els
temperaments, les
motivacions i els desitjos
dels demés.
Transmeten
idees a altres
persones.
Intercanviar idees
amb els altres,
dirigir, organitzar,
relacionar-se,
liderar, manipular,
mediar, assistir a
festes, etc.
Aprenentatge
cooperatiu, tutoria
d’iguals,
participació en
activitats de la
comunitat, etc.
Jocs de taula,
materials i vestuari
pel teatre i la
dramatització, jocs en
grup, clubs, etc.



DESCRIPCIÓ DE LES IM DELS ALUMNES.
T. Armstrong (2000), ens anomena unes maneres d’obtenir informació per avaluar les intel·ligències múltiples dels nostres alumnes:

1. L’observació: una bona manera de poder identificar les intel·ligències més desenvolupades dels alumnes consisteix en observar com es porten a la classes. Un alumne molt lingüístic parlarà quan no li toca,; el cinètico-corporal no pararà de moure’s. Un altre indicador de les inclinacions dels alumnes a través de l’observació és saber què fan quan ningú els diu què han de fer; o bé, si poden elegir entre vàries activitats, quines escolliran.

2. Llistes de control: tots els professors haurien de tenir un diari per anotar les diferents observacions del alumnes.

3. Elaboració de documents: es poden realitzar amb una càmera fotogràfica per a poder fotografiar als alumnes en moments en què demostrin les seves IM. Als alumnes els agrada molt veure’s en fotografies fent diferents activitats.

4. Revisió dels informes escolars: es poden revisar les notes dels diferents cursos, de matemàtiques, llengua, naturals, etc; així podria ser una prova d’inclinació cap a alguna intel·ligència.

5. Parlar amb els altres professors: es pot aconseguir informació mitjançant els professors especialistes que treballen més específicament amb una o dues intel·ligències.

6. Parlar amb els pares: són els que han vist créixer i aprendre en un ampli ventall de circumstàncies que abracen les vuit intel·ligències.

7. Preguntar als alumnes: són els més experts sobre la seva pròpia manera d’aprendre.

8. Organitzar activitats especials: utilitzant les IM habitualment a l’aula, es tindran nombroses oportunitats d’avaluar mitjançant les intel·ligències.


Espero que l'última aportació us sigui d'aprofit!! Ara toca estudiar i que tinguem sort amb els exàmens!! :)

3 comentarios:

  1. Ostres Roser!!! Hem penjat el mateix artícle!!!! si t'ha interessat el tema, mira't el segon link que he penjat sobre intel·ligències múltiples (és el vídeo del youtube). És l'explicació d'un projecte fet a l'IES on treballa l'autora del text que has penjat i és realment interessant, sobretot pels exemples d'activitats que proposa!!!

    Fins aviat!!!!

    ResponderEliminar
  2. M'agada aquest recuadre que has posat Roser! Resumeix molt bé el que hem treballat a classe.

    Miriam

    ResponderEliminar